KÖPVILLKOR
1. Allmänna villkor
Dessa villkor gäller privatpersoner. För villkor relaterade till företagsköp vänligen se punkt 15.
Ballograf AB tillämpar såväl Konsumentköpslagen som Distansavtalslagen. För att genomföra en beställning måste kund vara myndig, 18år, eller ha målsmans medgivande. Med kund avses en fysisk person.
2. Beställning
Beställning av Ballograf ABs produkter kan göras via www.ballograf.se. Inkommande beställning besvaras med en skriftlig orderbekräftelse via mail.
Beställning är bindande från Ballograf ABs sida först efter att orderbekräftelse erhållits av kund.
Ballograf AB förbehåller sig rätten att neka kund köp. Alla beställningar anses bindande. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss omedelbart.
Skulle en vara inte finnas på lager kontaktar vi dig och restnoterar den. När vi får in den restnoterade varan skickar vi den till dig. Om du inte önskar den restnoterade varan kan du alltid kontakta Ballograf AB och av boka den.
3. Priser
Alla priser anges inklusive svensk moms, för närvarande 25% och anges i svenska kronor. Ballograf AB reserverar sig för momshöjningar och andra prisförändringar som vi inte kan råda över. Avgift för frakt och faktura kan tillkomma. Fraktkostnaden syns alltid i varukorgen.
4. Betalning
Faktura och delbetalning
I samarbete med Walley erbjuder vi betalning med Walley Checkout. Walley Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan Swish, direktbank- och kortbetalning, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själv vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet.
Faktura eller delbetalning innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här: Villkor
och SECCI
.
På my.walley.se kan du se och betala alla dina fakturor från Walley.
5. Leveranstid
Normal leveranstid är 5-7 arbetsdagar. Avvikelser kan förekomma. I sådana fall kontaktar vi kunden. Ballograf AB kan inte hållas ansvarig att leverera slutsåld eller utgången produkt.
6. Leveransförsening
Om leveransförsening av någon anledning uppstår kommer vi att kontakta dig. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Du som kund har dock rätt att häva köp vid omfattande leveransförsening. Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss. Ballograf AB förbehåller sig rätten att friskriva sig från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid leveransförsening.
7. Frakten
Frakt debiteras i vissa fall, vilket i sådana fall framgår tydligt i varukorgen.
8. Garanti
Vi vill att alla våra kunder ska bli 100% nöjda med deras köp. Om du får problem med en produkt kontakta oss. Normalt står kunden för fraktkostnad till serviceverkstad. Kvittot på betald vara gäller som garantisedel. Spara därför alltid kvittot under garantitiden!
9. Öppet Köp /Ångerrätt
Ballograf AB tillämpar Distansavtalslagen. Det innebär att du som kund har rätt till 14 dagars returrätt, utan speciell anledning. Varan skall returneras i oförändart skick och i originalemaballaget. Ballograf AB förbehåller sig rätten att debitera kund om något skulle saknas. Kunden står själv för returkostnader. Returer som skickas mot postförskott löses ej ut.
Kontakta oss innan du skickar tillbaka produkten. Så snart vi har återfått varan så återbetalas dina pengar.
Observera att produkter med gravyr ej omfattas av öppet köp och ångerrätt.
10. Reklamation
Ballograf AB tillämpar Kosumentköpslagen vid reklamationer. Därmed åtar vi oss att byta ut felaktiga eller trasiga produkter utan extra kostnad. Tänk på att inte lösa ut paket med synliga fel som kan ha påverkat skicket på varan ni beställt. Gör isåf. en reklamation till DHL direkt på utlämningsstället och be dem skicka tillbaka paketet till Ballograf AB och skriva anledningen till returen på paketet. Maila sedan till support@ballograf.se för att informera om reklamationen.
11. Outlösta paket
Om Du av någon anledning inte löser ut Ditt paket, får Du betala kostnaderna för frakt och eventuell postförskottsavgift.
Tänk på att liggetiden på DHL har förkortats till 14 dagar! Outlösta paket debiteras en avgift, för närvarande 95:-. Avgiften debiteras i efterskott. Vid utebliven betalning vidarebefordras ovillkorligen kraven till inkassoservice. Inga undantag görs.
12. Säkerhet
Vi kommer under inga omständigheter att lämna ut några personuppgifter utan medgivande från personen ifråga. Detsamma gäller även för e-postadresser.
13. Reservation
Ballograf AB reserverar sig mot felaktigheter i innehåll och prislista på webbsidan.
14. Cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.
Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.
15. Företagsköp
I samarbete med Collector Bank AB erbjuder vi fakturabetalning för företag. När ni väljer faktura som betalsätt får ni hem era varor innan ni betalar. Fakturan förfaller inom 30 dagar. En aviavgift på 29 kronor tillkommer. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift på 60kr samt dröjsmålsränta på 2,5% per månad.
För att se fullständiga villkor för Collectors faktura se länken nedan: